Značaj i uloga preskakanja doručka u mom višku kilograma

Nije da nisam znala koliko je dobro, korisno i preporučljivo zdravo doručkovati, i to na vreme, i onda kada smo se informisali iz literature i štampe umesto interneta, ali priznajem da je doručak obrok koji sam najčešće preskakala.

Podložna gojenju i uvek sa nekim viškom kilograma, stalno sam vodila računa o tome šta i koliko jedem, ali je to "stalno" izgledalo ovako: dijetu držim rigorozno, baš ono, kad zagusti; kad sredim liniju jedno vreme sam disciplinovana, ne baš da brojim kalorije ali izbegavam slatkiše i smanjujem porcije; a onda se malo ili malo više zaboravim i dam večito gladnim očima i duši na volju.

E, u tim periodima uvek sam sebe samu zavaravala time da ću se manje gojiti ukoliko preskočim doručak. I još jedan "alibi" za takvo ponašanje: ja sam od onih koji jedu jako brzo (nezdravo je, ali kažu da je to odlika većine rođenih u znaku ovna) i onda informacija o tome da sam sita u mozak stiže sa zakašnjenjem i ja sam se već- prejela. Pa mi je bilo lakše da ponekad uopšte ne jedem satima, nego da se moj doručak svede na, sasvim dovoljnu, osminu bureka, kada moje oči žele četvrtinu.

A onda, poznato je svima iz iste priče- kad sednem da ručam, tom ručku nikad kraja. Salate, supe, čorbe, kuvana jela, pečeno meso (stariji se sećaju onog vremena kada je bilo moderno nakrcavati zaklane svinje, prasiće i telad u zamrzivače pa se onda žuri da se sve to potroši- ne valja dugo da stoji)... pa svi oni specijaliteti turske, grčke i niške kuhinje, od baklava, tulumbi, sutlijaša i kohova na ovaj ili onaj način, torti, sitnih kolača... ma, setite se onog Balaševog nabrajanja u "Al se nekad dobro jelo, baš", pa tome dodajte malo jače zaprške, malo više šećera i mnogo bogatiju zimnicu... i sve će vam biti jasno.

Većinu započetih dijeta disciplinovano sam "odsluživala", ali za sadašnje kilograme viška mogu da zahvalim upravo tom preskakanju doručka, zbog kojeg su se kilogrami dodatno gomilali... što me je teralo na nove dijete, a što je onda izazivalo nove "jo-jo" efekte... i tako ukrug...  u stvari, više u spiralu.

Nije, rekoh, da za sve štetnosti i loše posledice
preskakanja doručka nisam znala, ali je trebalo da prođe mnogo vremena, mnogo nagomilanih pa skidanih kilograma, mnogo trpljenja, gladovanja čak (čista glupost), mnogo proždranih čokolada, sladoleda i kolača pa da prestanem s takvim ponašanjem.

I da upravo prvom dnevnom obroku počnem da posvećujem onu pažnju koju zaslužuje u ishrani.

Ne kaže se zalud: doručak pojedi sam, ručak podeli s prijateljima, a večeru daj neprijatelju.

Doručak mi je danas, čak i kada bude lišen hleba, bogat svim preporučivanim od stučnjaka sastojcima- kuvana heljda, proso ili ječam često su mi zamena za hleb uz prženije koje mi na jugu obožavamo.  Pržene suve paprike sa jajima, recimo, menjali bih za svaku pečenicu, pršutu, suvi vrat ili salamu. Ono što na severu zovu sataraš, i mi- prženo (paprika i paradajz izdinstani pa preliveni umućenim jajima) ukusniji su mi od svake paste, a često mleveni lan izmešam s kiselim mlekom (kažu da je preporučljivije od jogurta).

Lepo kaže dr Zoran Vujčić, "hranimo se loše jer smo lenji". Ovih nekoliko primera  zdravog doručka koji se lako i brzo sprema uveriće i neverne Tome u to:

- dva-tri lista pančete ispeći na suvo, na tiganju pa na toj masnoći ispržiti jedno do dva jajeta i servirati uz malo iseckanog paradajza i parče hleba
- nekoliko suvih paprika popariti, ocediti od vode, iseckati i propržiti na malo masti ili zejtina, a može i na puteru pa preliti sa dva umućena jajeta i ispržiti - servirati uz parče crnog hleba
- dve kašike mlevenog lana izmešati sa jednim kiselim mlekom
- napraviti proju od dva jajeta, 1,5 šoljice zejtina, 3 šoljice mleka ili jogurta, kašičice soli, jednog praška za pecivo, 200 gr projnog brašna i dve kašike lanenog semena
- uveče oprati pa preliti vodom da odstoji do jutra šoljicu ječma ili prosa ili heljde... ujutru opet oprati, naliti vodom i kuvati desetak minuta, poklopiti da isto toliko odstoji, ocediti od vode pa izmešati sa čime god želite- kriškom sira, prženom jajima sa šunkom ili suvim paprikama, seckanom pršutom...

Dobro, ne možete da živite u Nišu a da ponekad ne zaglavite i u burekdžinici, ali ja ne više onako često kao nekada. Ni one mekike na metar više nisu primamljive onako kao nekada, isto kao ni "krive kifle" koje nabolje prave u parkiću na niškom Bulevaru Nemanjića- jeste ono belo paučinasto pecivo jednako grešno kao premasni burek, ali je sva sreća što je sve to samo ponekad.

Nije zdrav doručak nikakvim zakonom propisan pa da se nekada ne sme dozvoliti sebi i malo odstupanja i "greha", ali je činjenica da se lakše, bolje i poletnije osećamo posle takvog, nego posle četvrtine bureka, dve mekike ili te dve krive kifle, sa čime god da su.

A kako izgleda vaš doručak? Imate li neku zanimljivu preporuku?

ilustracije su odavde

11 коментара

1. Анониман24. мај 2016. 17:30

Ne bi se moglo reci da je zdrav, ali moj dorucak se uglavnom sastoji od maslaca i dzema, ponekad za promjenu ovsene pahuljice sa mlijekom i medom i to je to. Ponekad mi se prijede proja, pa i nju ponekad ujutru zamuckam i ispecem. A voljela bih mnogo zdravije da se izjutra hranim, ali nemam nekih ideja, a jos manje vremena za neko zahtjevnije spremanje.

2. Zašto se meni odmah otvori apetit kad čitam tvoje tekstove o hrani? :) Ja i nemam baš neku preporuku za super doručak, kod nas je to svako jutro isto, šnita, dvije kruha sa putrom i nečim slatkim, sirom, salamom. I tako otkako sam došla za Nj. Neki ujutro pojedu muesli s mlijekom ili jogurtom, ali mene to ne drži ni pola sata.
    Pratim zato što drugi savjetuju

Одговори
    1. Musli svakako ne, rekoh već gore. Puter i lebac je daleko bolje, časna reč. Ili jaje, na svaki način, s hlebom ili nekim kuvanim zrnevljem. A ovo...pa kažu mi da sam ubedljiva ;)

Избриши
  3. I ja sam od onih koji radim da ima najcesce zamute pahuljice sa jogurtom.Pekare izbegavam jer mi sve one kifle(lisnate sa kremovima)nekako vestacki celinu a ni ukus mi se ne dopadaju.Burek,onaj prazan,volim da pojedem ali me on "drzi"skoro do vecere.Moracu da te po slušam a tekst da podelim.

4. Pozdrav! Što se tiče zdravih doručaka i mršavljenja, ima tu puno okolnosti koje utječu na nas i teško je reći onako općenito. Svaka osoba zna što njoj najviše odgovara. Ja recimo od kad znam za sebe doručkujem, tada sam najviše gladna, ali nikada ne jedem nešto teško odmah ujutro npr. jaja, burek i slično. Ali to sam ja, nekome to odgovara. Moj muž recimo jede žitarice sa bananom i voćem, meni to nikako ne ide. U mom slučaju - glavno da imam banana doma, svaki drugi dan kupujem novi bunt :) Ponekad napravim smoothie od banana i raznog voća, pomiješanog sa rižinim mlijekom, ponekad samo banana-dvije, pa kasnije neku voćka. Ponekad si priuštim i neko slasno nezdravo pecivo iz pekare :) :)

Jednom davno pročitala sam knjigu Tao detoksikacija gdje je bilo objašnjeno kako za doručak treba jesti laganiju hranu (voće, banana koliko ti paše, ali ne ubacivati žitarice, peciva i slično), za ručak krenuti sa juhama, povrćem i žitaricama, a tek za večeru ubaciti proteine. To ne znači da za večeru treba jesti puno, a za doručak malo. Samo je naglasak na težini namirnica. A možda najbitnija stvar i jednako primjenjiva na svakoga je da ako želiš smršaviti i održavati tu kilažu - jedi pomalo! Ne dovoditi se u situaciju da se prejedeš, radije taj doručak, ručak i večeru podijeli na dva puta pa jedi 6-7 puta na dan. Što više po što manjih obroka na dan i mršavljenje kreće. Tijelo pokrene metabolizam svaki puta kad nešto pojede, matematika je onda logična. To je provjereno i djeluje kod svakoga. Meni se to čini i najbolja opcija jer si čovjek tako može priušti da pojede sve što voli, u razumnim omjerima, jasno :)

Nadam se da te nisam previše zagnjavila i da nisam preozbiljno shvatila tvoj post i nadam se da sam ti dala barem neku ideju.

Одговори
    1. Taman posla... najlepše hvala na ovim dopunama i objašnjenjima. Svaki savet je dobro došao.

Избриши
  5. Администратор блога је уклонио коментар.

Volela bih da razmenimo mišljenja na ovu temu. Hvala.