NEPROMIŠLJENO BACANJE PARA


     Kupujete li mašinice i spravice od kojih očekujete da vam olakšaju život nekritički ili se dobro raspitate o njihovoj realnoj, ne reklamiranoj, upotrebnoj vrednosti ? Koliko toga od kupljenih skalamerija svih vrsta zauzima opravdano mesto u vašim policama, a za koliko kažete - zalud bačene pare ?
     Svi mi imamo, po fiokama, ostavama, ormarima, pregradama, u podrumima, sijaset šarenih laža, čak i neraspakovanih ili otvorenih i nikad upotrebljenih, sklonjenih posle prve probe, mesec ili godinu dana korišćenja ... kada smo uvideli da baš i nije trebalo da dajemo pare za tako nešto, jer ne služi svrsi, nije ono što smo očekivali, često se kvari ...

     Povod za ove redove je nekakav uredjaj za sušenje voća i povrća , koji smo moja drugarica Bisa i ja naručile iz Bugarske. Neki dan smo konstatovale da ga ni jedna ni druga nismo još ni probale.Važno je da ga imamo.
    A onda sam počela da se prisećam svega onoga što spada u kategoriju - džabe bačenih para
- ručna sprava za masažu, akumed, proizvedena1 u nekadašnjoj Elektronskoj industriji - kasnije sam, od mog tada novog prijatelja Lu Suna, Kineza,  kada se vratio u Niš da doktorira, saznala da je to njegov magistarski rad. Nisam mu priznala da je otkazao posle tri upotrebe i da smo od servisiranja odustali jer ionako nije imao neke posebne efekte.
- friteza, veeelika... neracionalna glupa sprava, koju sam samo jednom koristila za prženje slavske ribe. I nikad više - zahteva pet litara zejtina čija kasnija upotreba, kao, nije štetna.

Djavola.
- friteza, mala - neka kineska sprava za koju se može slobodno reći da su je deca pravila za domaći rad iz tehničkog , naručena na nevidjeno preko Nekermana... probana takodje jednom  i spakovana da sakuplja prašinu.
- seckalica na struju - čista glupost, ako već imate multipraktik
- sprava za pravljenje soka, na struju, koja radi na principu nekakvog kazana za pravljenje rakije....tako mi bar izgleda, ma, takodje promašaj
- ruska sprava za cedjenje soka iz voća, krišom doneta iz Bugarske u vreme kada su bugarski carinici bili prestrogi
- poljski mlin za mlevenje mesa, takodje donet iz Bugarske, koji ni najmekše pileće belo ne može da samelje... nedavno sam se uverila u to da se meso najlepše melje u običnoj maminoj, već zaboravljenoj vodenici
- sprava za pečenje palačinki - ipak se najbolje ispeku u delimano tiganju, na dve  kapi zejtina
- električno jastuče - uvek me je bilo strah da ne mrdnem pogrešno, pa da me drmne struja
- pekač hleba - ko će da čeka spravu da mu umesi i ispeče hleb, kad je ručno pravljena pogača daleko ukusnija
- staklena seckalica za luka i ostalo povrće, koja ga samo smrvi i pretvori u ružnu kašu
- sprava za cedjenje soka iz narandže, limuna i grejpa, ona kakvu imaju prodavci sokova u egzotičnim zemljama ... poslednja u nizu sprava koje sam donela iz Bugarske, pa mi sada zauzima mesto u kuhinji, iako znam da je neću skoro opet koristiti
-  električna mutilica za nes i čaša za istu kafu - lepše mi je kad  je umutim ručno
- nekakva taperver sprava za mućenje 
- sprava za izbijanje koštica iz voća - bar moja je čist promašaj
-  a, da, električni mlin za kafu
- poljska vodenica za mak, kupljena na buvljaku
- razno-razne seckalice i ljuštilice voća i povrća, od kojih jedino koristim jednu kinesku, dobijenu od Zoke iz Australije
 - otvarač za tegle

- znam da ima još toga, ali ću spisak popunjavati onako kako se prisećam
  
   Ali, ima i nečega što zaista koristim, često i sa zadovoljstvom - od kad sam kupila mašinicu za šišanje na struju, očev brica je ostao bez jedne mušterije, pica-pekač, za milion raznih jela koja se tu mogu zgotviti,  vodenica koja odvaja koštice i kožice od soka iz voća i povrća, bugarska sprava za seckanje oraha, multipraktik stalno, toster ponekad i nezamenljivi mikser ... a to je tako malo u odnosu na sve ono za šta smatram da su pare bačene.





NE TRUJU, MOŽDA POMAŽU, AL KOŠTAJU




Ili - o (iz)lečenju bez lekova
  
Kuća mi je puna razno-raznih skalamerija, ze koje televijske i ostale reklame tvrde da leče dugačak niz bolesti, od loše cirkulacije i reume, preko srčanih tegoba,  do holestorola i šećera u krvi. Moj otac, na sredini osme decenije života, ima čitavu zbirku pomoćnih lekovitnih sredstava, iako se nikada nije zamlaćivao verovanjem u to da će ga neko od njih baš-baš izlečiti. I zato, čim neka potplaćena baba počne da u nebesa diže baš ono sredstvo za koje je zadužena, on stane da psuje, uz onu poznatu ...ala lažeeeeeeeeeš.
     Prvo sam donela u kuću nekakav masažer, koji, kao, pomaže u smanjenju reumatskih tegoba, prozvod Elektronske industrije. Mnogo godina kasnije, kada sam ga upoznala u vreme kad se  vratio  da doktorira, Lu Sun, prvi Kinez koji je ikada kročio u Niš, rekao mi je da je to njegov magistarski rad.Nisam mu priznala da smo konstatovali kako smo  zalud  bacili pare...


     Bugarsko električno jastuče, koje zagreva i uz to ublažava reumatske tegobe, crklo je posle tri meseca.
     Onda je u našu kuću stigao čuveni kosmodisk. Daleko od toga da je loš - otac ga vrlo često okači na ledja i /ili oko pasa. Možda ga tada ledja bole malo manje, ali i dalje prima injekcije kada se ušine i pije razne antireumatike kod većih bolova.
     Smejao mi se kada sam se okitila magnetnim nakitom, da bi mi par dana posle kačenja famoznog lutajućeg srca na čarapu , rekao da mu kupim još jedno. Za drugu nogu, jer mu je ona sa srcem bila toplija.
Eno ih, sada , u nekoj činiji pored kutije sa lekovima - obadva njegova i ono moje. Zajedno sa nanogicama i narukvicama. Lančić sa magnetima je davno pukao i popravke mu nema, a iz priveska su ispali svarovski cirkoni, pa sada ugradjuju neke obične kamenčiće. Pa kad okačim privezak, izgleda kao da su ga deca u igri pravila.
    Cepter lampa najduze odoleva. Bez nje ide jedino u banju. Kad krene u vikendicu, spakuje najpre nju .Kaže, tamo imam najviše vremena da se tretiram. Ali i dalje ide u banju i pije diklofene. I ponekad prima injekcije ...kad se baš debelo ušine.
    Za vendoksin kapi daje skoro pola svoje penzije. Ali ne propušta priliku da opsuje starca iz reklame  koji tvrdi da je, sav ukočen, prohodao posle  prve popijene bočice. Pre njih je pio koloidno srebro, ali je brzo odustao jer je čuo da od njega moze da posivi. Kada ispije zatečenu količinu šumećih vitamina svih vrsta, prestaću da mu ih kupujem. Drugarica mi je rekla kako je njenoj ćerki doktor zabranio da ih koristi, sumnjajući da joj oni izazivaju neke zdravstvene neprijatnosti.
     Ako je verovati iskustvu mog oca, velikog zaljubljenika u svoju vitalnost, neka od ovih pomagala zaista i pomazu. Donekle. Ali nikako ne bi trebalo poverovati u to da će bilo koga izlečiti.
    A ja sam već navikla na njegove psovke kad počnu reklame - idite svi vi u pm, ja sve to imam i ništa me nije izlečilo.



1 коментар

  1. Posle dugo lutanja, učenja i neviranja zbog stvari sličnim navedenim u tekstu počeo je da se ukazuje drugačiji put-pojednostavljivanje. Otkrili smo da recimo obična testera za drvo kada se malo naoštri, naulji i rašire joj se zubi može bez ikakvih teškoća da iseče pola kubika drva i to ne mnogo sporije nego cirkular. Nož i malo veštine menjaju svu silu kuhinjskih pomagala, (pr. iseku crni luk za deset sekundi u lepe kockice)a jedna dobro otkovana kosa zna da napravi red u dvorištu bolje nego neka električna kosačica. I ranije su ljudi živeli bez nepotrebnih pomagala, a nama je ostalo da otkrijemo kako ili da se zatrpavamo i plaćamo svoje neznanje.

    ОдговориИзбриши

Volela bih da razmenimo mišljenja na ovu temu. Hvala.