Zaplanjsko "vozi Miško" uživo

Radni naslov ovog teksta je -KAD MIŠKO ZABIBERI ZAPLANJCIMA, A DRŽAVA ĆUTI

Namerno "vičem" (za neupućene, pisanje velikim slovima na kompjuteru izjednačava se s vikanjem), ne bi li možda neko čuo ovaj vapaj siromašnog Zaplanja koje je uništavao ko je god stigao, a sada je stavljeno na milost i nemilost jednom moćniku, da se igra sa ono malo preostalog stanovništva kako mu je ćef.

Pisala sam već o tome ovde- od kako je nekada najveći jugoslovenski prevoznik Nišekspres dobio novog vlasnika, autobuski polasci iz Niša za zaplanjska sela su desetkovani. I ako bi se ova muka nekako i podnela, "šta ćeš, mora se, samo neka bar nečega bude", bahatost jedinog prevoznika kroz ovaj kraj nema granice. 

Preciznu informaciju o tome u koje vreme kreću autobusi u jednom i u drugom pravcu niko ne može da vam da, a sluđeni prodavci karata, očito već naviknuti na to da se sav bes naroda iskaljuje na njima, nemoćno krše ruke i mole putnike da ne kupuju karte "jer im ne garantuju da će autobus za polazak za koji su kartu kupili i doći".


                              ... a nekada je ovo bio ponos Niša i Srbije

Ne idem baš tako često u rodni kraj, a i mahom putujem kolima, ali mi se ovog leta zalomilo da, evo već treći put mora da putujem busom. I svaki put je bilo povuci-potegni, do poslednjeg časa se ne zna da li najavljeni bus kreće ili ne kreće.

-Da li ide autobus do Drajčine Bare u 18.45, pitam šaltersku radnicu.
-Ide.
-Je l' mogu da kupim kartu?
-Jao, ja bih Vas zamolila da kartu ipak kupite večeras.
-A zašto, ako već bus ide?
-Znate, može da se desi da ipak ne dođe.
-Ali ja želim da sada kupim kartu jer mi je to garancija da će autobusa biti.
-Ne mogu da Vam garantujem verujte, a ako ne dođe  posle mora da dolazite da Vam se vraćaju pare.
-Dobro, zašto onda ja da dolazim uopšte ako Vi ne možete da mi garantujete da će tog autobusa biti?

Da zlo bude veće, Niš ekspres ima "drvene advokate" koji, u bojazni da će ostati bez posla ili u borbi za bolje radno vmesto, platu, šta li,dižu galamu i  svu krivicu za ovaj haos svaljuju na- neko drugog.

- Šta hoćete, to je tržišna ekonomija, eno i na pijac, paradajz je čas 60 čas 80 dinara- poteže ovu nebulozu jedan koji stoji uz trafiku  jutros.

- Gospodine, javni prevoz nije pijaca i ovaj haos koji je Niš ekspres napravio sa nedefinisanim polascima i otkazivanjima u poslednji čas nije tržišna ekonomija- pokušavam da objasnim "advokatu" ono što sam četiri godine učila na ekonomiji.

- Pa hteli ste demokratiju, lupali ste u šerpe, evo vam sad demokratija.

- Ali nije demokratija to da neko ko je dobio dozvolu za bavljenje javnim prevozom zamajava ovaj već dovoljno sluđeni narod i primorava ga da deset puta dolazi dok se neko ne smiluje da pusti autobus do njegovog sela.

- Nije samo do sela, evo žena čeka prevoz do Babušnice i autobus kasni više od 45 minuta i sigurno će ga spojiti s onim polaskom za sat i po.

- Tim gore, znači da Niš ekspres zamajava ceo jug Srbije, to isto sam čula od vozača koji drže linije prema Prokuplju i tamošnjim selima.

- I šta hoćete, to je demokratija i to je tržišna ekonomija i kad ima ima, kad nema nema i šta tu ima ko da se buni, eno i paradajz...

Narod na autobuskoj stanici ka Niškoj Banji, Zaplanju, Sićevu,  Beloj Palanci, Pirotu, Dimitrovgradu... sluša razgovor i smejulji se. Zbog sklonih da poveruju nebulozama "drvenog advokata" i da misle da se Niš ekspresu tako može (valjda mu je Srbija privatna prćija) ponovo mu kažem da on i ne zna šta znači taj pojam i da neko ko je dobio dozvolu ove države (grada, opštine, mesne zajednice, Ministarstva saobraćaja...) mora da ima jasno definisan red vožnje i da ga se pridržava dok taj red vožnje postoji. Da ne može, da ne sme da objavi polaske za koje ne garantuje da će ih stvarno biti i da unapred ne objavi koji su polasci otkazani, a ne pola sata pre...

(dobro, pomenula sam i nešto u vezi s njegovim IQ, što jeste fakat, a možda je samo tvrdoglav ili... je samo plaćen da se pravi glup)

Dok je prodavačica (možda) fiktivnih karata telefonom proveravala kako danas stoje stvari s polascima i zna li se da li je onaj za koji sam zainteresovana otkazan, jedna zbunjena baba stavila ju je na još veće muke:

-Daj mi kartu za Bonjince.
-Nema polaska za Bonjince, otkazan je, ima samo do Babušnice.
-A ima li posle od Babušnicu za Bonjince?
-Mi nemamo, ne znam za ostale.
-Pa bili su, mora da ide neki, onaj crveni ili onaj beli.
- Naš ne ide, a za taj beli ne znam.
- Leleee, pa kako ću se  odvezem dom?
- Ne znam, babo, ja ti samo kažem da nema, a za ostalo...
- Pa kako ću ja sad, kad ne mogu da se odvezem?

-Babo, ona ti ne može ništa, nego ti idi na glavnu stanicu pa pravo kod šefa, njega pitaj.
-Ma koje će mi šef, kakvo ću sag da rabotim... kako da si otidem dom...

U međuvremenu je, već sluđena i šalterska radnica, dobila potvrdu da "moj" polazak nije otkazan. Valjda. Verovatno. Možda...

Pristala je da mi  proda kartu uz molbu da, ako ipak ovog polaska  ne bude, dođem za onaj poslednji. On, kaže, sigurno ide.

***

Da li je Srbija zaista pijaca i da li su njena kola zaista krenula ovoliko nizbrdo ili će neko, dok još nisu stigla do provalije, povući kočnicu?!
Da li zaista zvanični prevoznik koji ima dozvole ove zemlje za rad i za svaku liniju pojedinačno mora da poštuje definisani red vožnje ili sme da se igra sa putnicima kao sa stokom- kad se nakupi dovoljna količina koja nema kako, potrpaćemo ih sve u jedan, nije važno kad i koliki (sklepali su ovi naši u Nišu i neke kombije, vlastoručno), a do tada- neka čekaju.
Što mora i da znaju tačan polazak pa da se natrpaju svi u bus pa posle još i da nema dovoljno mesta?

Volela bih da znam i  to ću pokušati čim se vratim- ako uopšte i odem, da li je bilo ko iz administracije zadužene da rešava problema građana (i seljaka i poštene inteligencije) uopšte reagovao na ovaj problem. Da li je obavešteno Ministarstvo saobraćaja o ovom javašluku? 

Da li, uostalom, bilo ko sme da se sa narodom igra na ovakav način?

I ako već ne sme, a svi znamo da ne sme i da je ovo nedopustivo, ko će ovom javašluku, bezobrazluku i iživljavanju nad narodom da stane na put?

Niko nikoga ne može primorati da radi s gubitkom, ali ga može kaznama naterati da poštuje važeći vozni red. Uostalom, toliko ljudi je nezaposleno, pa ako se Niš ekspresu ne isplati da na linijama koje drži obezbedi redovnost polazaka, naći će se ko hoće i može (mislili su da su neprikosnoveni i u Nišu i okolnim selima, pa je ipak došla konkurencija, koja radi bolje). Recimo, linijski taksi.

A do tada, Zaplanjci i svi vi koje voza Niš ekspres i koji danas ne znate hoćete li imati mogućnost da se većeras vratite svojim kućama- ćutite. 

Tako će vas Niš ekspres i oni koji mu dozvoljavaju ovakvo monopolsko kriminalno ponašanje nabiti u vaša sela ko u geta, u kojima su vam već pozatvarali bolnice, prodavnice, ambulante, apoteke, pošte, a kako stvari stoje, uskoro će i mnoge škole... Ionako su skoro pa prazne.

Odličan recept za uništavanje onoga što je preostalo od Srbije.

fotografija je odavde

PS- ovo je jedan od onih retkih tekstova za koji molim da ga šerujete, kako bi se oni koji su napravili problem naterali i da ga reše. Ili bar da se pokrenu zaduženi za to da ih opomenu.

Follow by Email