PRZENIJA IZ RAJA IZASLA

     Moja majka bi obicno doooobro isprzila naseckanu papriku, pa bi onda dodala takodje naseckan paradajz i jos malo przila.U przeniju srednje gustine dodala bi par umucenih jaja, a ponekad samo malo brasna.Uprzila bi sve to jos samo malo i tako smo dobijali najukusniji letnji obrok koji pamtim.Mogao se jesti viljuskom ili umakanjem komadica hleba u jos vrucu przeniju.
     Kada su se pojavili zamrzivaci, przeniju smo mogli jesti u svako doba godine. Ali, nije to bilo to.Ukus i miris, sasvim drugaciji.Bez onog, letnjeg smeka. Jedno vreme sam je cak spremala kao zimnicu, pa zamrzavala i zimi samo dodavala po koje jaje.Odustala sam - nije to to.
     Jedne godine, na moru u Stavrosu, prijateljica Pirocanka najpre je uprzila glavicu crnog luka, pa tek onda dodavala ostalo.Mnogo kasnije, saznala sam od prijateljice iz Krusevca da je jako ukusna ako se, pre paradajza, u przeniju stavi i malo iseckanog sezonskog voca - jabuka, krusaka, breskvi, kajsija, sljiva...

     Kazu, Vojvodjani nasu przeniju nazivaju - sataras.A u njega dodaju, sta bi drugo od njih moglo i da se ocekuje - seckano suvo meso.Mi, juznjaci, smo paprikari i ne volimo da nam ukus paprike i paradajza kvari bilo kakva namirnica zivotinjskog porekla.Osim jaja.
     Kasnije sam i sama malo eksperimentisala - dodam, ponekad, ali na samom kraju gotovljenja, u przeniju cen sitno-sitno seckanog belog luka ili/i malo seckanog persuna ili/i malo mirodjije, sitno seckane koprive....ma, sta god mi se nadje pod rukom dok je jelo jos na ringli.
    Ali, i dalje ne uspevam da przeniju napravim onako kako je to znala moja majka.Koja je to naucila od svoje majke.Ta przenija.E bas takva, sigurna sam, iz raja je izasla.


Napoemnica - danas je 28.7.2013. i ja na pregledaču poseta vidim  kako neko iz Singapura zaviruje u ovaj recept. Želim mu prijatan ručak, ako ovo sprema, a ako se još koji put vrati, pa pročita ovo, zamolila bih za koji utisak na ovu temu. Hvala.

Follow by Email