U žižu interesovanja javnosti dospela je posle nedavnog imenovanja za izvršnog direktora vodeće PR agencije u Bosni i Hercegovini- PrimeCommunications, mada je u stručnoj javnosti i na društvenim mrežama zapažena mnogo pre toga. I kao Dobrila Močević, likom,ali i delom, kao direktor sarajevske kancelarije ove agencije čije je sedište u Banja Luci. Na molbu da predstavi sebe onima koji je ipak ne znaju, kaže:
-Trudim se da budem dobar čovjek
ili, za džender osjetljive – dobra osoba. Ne vjerujem da obrazovanje i
zanimanje određuju ko smo i šta smo ali eto, ako je baš zanimljivo, završila
sam Prvu gimnaziju u Sarajevu i Poslovnu školu za odnose s javnošću. Pravo
upisala, pa shvatila da je to previše oštra materija za mene, tako da smo se
jako brzo razdružili. Volim ljude, prirodu, putovanja,
volim da obradujem drage ljude i vjerujem da negdje svi ljudoljupci najviše
uživaju u osjećaju poklanjanja drugim ljudima. Šta sanjam? Savršen svijet. To
je jače od mene i nikad neću odustati od tog ideala. I priznajem da ne planiram
privatni život. Negdje u sebi, kad moram da postupam po nekom planu u
privatnom životu, to osjećam kao opterećujuće ograničenje, iako imam želje i
snove.
NE PLAŠIM SE IZAZOVA, ONI SU ZABAVNI
-
Retki ljudi imaju sreću
da se profesionalno bave onim što vole, da uživaju u tome što rade i da sami biraju i određuju sa kim će i za koga raditi.
Koliko ova privilegija dodatno povećava kvalitet učinka, a koliko je
otežavajuća okolnost u novim uslovima, kada imaš zadatak da nadmašiš i sebe
samu i sve ono što jeste agencija na čijem si čelu?
Ovo si jako dobro rekla. Zaista je
privilegija raditi posao u kome uživaš. Jako utiče na rezultate i na kvalitet
života. U stvari, najiskrenije, rekla bih da jako utiče na samopouzdanje, a onda
i na rezultate i prenosi se i na okruženje. Priznaću i da ne postoji dodatni
pritisak u vezi sa promjenama koje su se desile. Prije je to izazov i
inspiracija i čak je rasterećujuće u dobroj mjeri jer ujedno ukazano
povjerenje jasno govori da je način na koji se radi– dobar način. Lagano
uvodimo neke promjene. Ništa od toga nije dramatično i Andrea Vuković (diektor
za razvoj) i ja najveću podršku i
inspiraciju dobijamo upravo od cijelog tima. I od Dragana Močevića ( osnivača i
vlasnika) naravno. A tu je negdje i neka iskra koju nas dvije dijelimo u duhu,
iako smo potpuno različite i funkcionišemo na različite načine.
U ovim uslovima je jasno da je
nama posao i zabava i koliko god u nekom trenutku zahtijevao energije, uvijek
donese i dopunsku dozu nove energije.
Koji kvaliteti, odlike, kakvi ljudi i kapaciteti PrimeCommunications izdvajaju na
tržištu i plašiš li se izazova koji pred tebe stavlja vodeća pozicija u
timu koji pobeđuje?
Nekako mi je jako nezahvalno da
pričam o našim kvalitetima, ali vjerujem
da je objektivno- nedostatak straha pred izazovima i zadacima, ta različitost
koju uvijek ističem, vrcava energija i predanost zadacima i rezultatima onog
što radimo u tom trenutku onaj X faktor. Posebnost koju uvijek ističem i za
koju garantujem jeste taj individualni pristup svakom klijentu. Prosto,
klijenti koji su godinama s nama to znaju, poštuju i rezultati to pokazuju.
Dišemo ono što radimo za svoje klijente i vjerujemo u ta rješenja i to se
osjeća.
Ne plašim se izazova, oni su
zabavni. Kad nema izazova, onda nema ni iskre koja će zapaliti kreativnost.
Vjerujem potpuno i bez zadrške u Prime tim, čak i kad ne pobjeđujemo na
tenderima, konkursima... Uvijek postoji razlog. I novi izazov – šta nije bilo
dobro, ali ne u smislu da se bavimo time kao greškom, nego šta je moglo
drugačije i šta bi trebalo naučiti iz te situacije. Obično se ljudi bave
optuživanjem i samooptuživanjem, a najkorisnije lekcije se uvijek uče iz takvih
situacija i treba ih cijeniti i procijeniti. I promijeniti ono što nije bilo
dobro. Nije uvijek prijatno ali je korisno.
-
Kako si počela da se
baviš PR-om, jesi li se prethodno bavila nečim drugim i koje
predispozicije se podrazumevaju za
nekoga ko ne samo da učestvuje u odnosima sa javnošću nego ih osmišljava,
diriguje njima i ostalim učesnicima-svojim klijentima sugeriše ovaj ili onaj
model ponašanja?
Au, bavila sam se svim i svačim u
onim ludim ratnim i poslijeratnim godinama. Selekcija se svodila na to da je
pošten posao i da je fizički prihvatljiv. Nema šanse da iznabrajam. Slučajno
sam upala u PR priču i ovo je najiskrenija izjava. Dragan (brat DM, prim autora) je u stvari krenuo u
osnivanje agencije, a onda i u organizaciju poslovne edukacije iz oblasti odnosa
s javnošću. U cijeloj toj priči, dogovor i moje „upadanje“ u odnose ja javnošću
je krenulo ovako: „A šta je to što ti tamo organizuješ?“ i onda Draganov, kao i
obično, jednorečenični odgovor iz kog skontam da je to nešto kao ono što kod
nas niko ne radi kako treba, a mogli bi. I pita: „Što? Hoćeš da onda dođeš
ovamo u Banjaluku? Al' moraš onda sutra odmah jer je sutra prvo predavanje.“
„Eto me onda sutra.“ Tako je počelo i eto, traje. A šta je potrebno kao predispozicija? Vrlo je prosto – treba trunka razumijevanja, mnogo
interesovanja za različite oblasti, urođen dar za građenja lijepog odnosa s
ljudima i za lijepu komunikaciju, jako mnogo strpljenja, razvijena intuicija i
vjera u intuiciju (da sam u nekom udruženju, vjerovatno bi me izbacili zbog
ovih izjava J) i jako važno –
ono što reče Dren na jednoj od PROACTIVE konferencija – lijepo vaspitanje.
I to je to, imate čime da argumentujete svakoj razumnoj osobi da umijete da
komunicirate u njegovo/njeno/njihovo ime.
-
Koliko je u tvom poslu
značajno da se čovek i sam neprestano usavršava, da prati događanja u poslovnom svetu čiji je sastavni
deo, u neposrednom okruženju, ali i stalne pomake u strategiji čitavog jednog
pokreta koji obuhvata ne samo PR i ne samo odnose sa javnošću, već i sve one
njihove dodirne tačke sa psihologijom,
ekonomijom, politikologijom…?
Jako mnogo i mnogo više nego u
većini profesija. PR spada u one oblasti koje se stalno mijenjaju, obogaćuju,
izbacuju se zastarjeli alati, otvaraju se novi kanali komunikcije i svijet se
mijenja i na bolje i na gore. Svaka promjena utiče na nas. Svaka kriza i svaki
napredak isto. Sve su odnosi s javnostima. I svaka od grana koje si navela jako
utiče na naše klijente (a bogami i na nas), na njihove planove, strategije, pa
onda to utiče i na način na koji su uspostavljeni. Mijenjaju se vrijednosti a nama su vrijednosti, one dobre, ključni alat
isto kao što su nam loše stvari koje se
neminovnost u današnjem ekonomskom, političkom i poslovnom okruženju izazovi i
ponekad i velika smetnja.
Dobra stvar svih ovih munjevitih
promjena je to što pokazuju gdje je čemu i kome mjesto. I ne mislim to na potcjenjivački
niti nadobudan način. Prosto se, kao ljudi – naročito mladi, vrlo često nađemo
u situaciji da upadnemo u neku oblast za koju smatramo da smo bogomdani da je
zauzdamo i vladamo njome, a vrijeme i situacije pokažu da nije tako. Stručni,
kreativni, snalažljivi, prilagodljivi, iskreno predani ovom poslu, odgovaraju
svakom izazovu.
ODBIJAMO NEOZBILJNOG I BEZOBRAZNOG KLIJENTA
-
Kolika je po-moć
društvenih mreža u poslu PR-a i koliko one mogu da odmognu u nekim kriznim
situacijama?
Sviđa
mi se kako si razdvojila moć u ovoj riječi. I vjerovatno si dala bolji odgovor
samo time. Duboko vjerujem u moć komunikacije i u tom smislu mi je zaista
svejedno da li se ona odvija na klasičan način ili uz pomoć društvenih mreža
ili interneta generalno. Dobili smo još
jedan moćan, interaktivan i kreativan alat. Komunikacija bez najmanje dva
učesnika i bez dva smjera nije komunikacija, a društvene mreže su tako dobro
mjesto za te priče. Prije nego počnete odmahivati glavom i negodovati,
razmislite, da li je bolje biti dosadan i jednoličan ili želite da imate
povratne informacije, emocije, negativne reakcije... I spremite se za to u
realnom vremenu i prostoru. Mreže nisu savršene, ali su jako dobar resurs .
Činjenica da omogućavaju lakše mjerenje onog što radimo i komuniciramo,
postavlja ih u jako dobru poziciju.
Moć je u komunikaciji
i to je odgovor na tvoje pitanje. I u dobrim i u lošim situacijama. Društvene
mreže imaju tu specifičnost da su jako interaktivne i neumoljivo brze. Pa šta?
Ako niste spremni i ne umijete da vladate kriznom situacijom, ne može vam
pomoći ni da se zaustavi vrijeme na planeti a kamoli da brzina kojom se sve
odvija na internetu. Nedavno sam i na FB postavila jedan tvit koji će najbolje
oslikati ovo što govorim.
-
Veoma dugo na ovim
prostorima odnosima s javnošću bavili su se novinari, sekretarice, priučeni
“menadžeri” s nekoliko usput završenih kurseva na ovu temu, ležerno i bez
preterane odgovornosti prema
poslodavcima, budući da ni oni sami nisu znali šta od njih da očekuju. Onda se
odjednom toliko toga promenilo,a
poslodavci su, čini mi se, od tvoje struke počeli da traže sve, često i nemoguće. Upravo onaj čarobni štapić
koji i sama pominješ. Kako se nosiš sa takvim zahtevima i koliko je teško našeg čoveka, koji nekada
neopravdano brzo uzleti i u privredi i u politici, navići, obučiti, naučiti na
pravila ponašanja koja taj njihov novi status zahteva (ovde mislim na sve one
koji se obogate preko noći ili postanu vajni politički rukovodioci bez pokrića)?
Ma, spomenula si ključnu stvar –
odgovornost. To što su se dugo svi koji su imali sreće da upadnu na neku
poziciju bavili odnosima s javnošću je samo specifičnost svake mlade profesije, koja pritom i nije jasno definisana. U stvari, na početku nije bila a iskreno
ako pričamo, nije ni sad. Još, namjerno i nenamjerno, na Balkanu se brkaju, miješaju i utrpavaju
u isti koš marketing, novinarstvo i odnosi s javnošću. To će vjerovatno
dugo ostati tako jer smo takav prostor. Sve znamo o svemu, svi se u sve se
doznajemo. I sve to gorepomenuti poslodavci traže od svojih ljudi u PR sektoru.
Nije ok ali tako je. Mudri
izračunaju za šta su sposobni sami ili u okviru svog sektora i angažuju
agenciju ili druge stručne ljude da se bave stvarima za koje znaju da ih neće
dobro odraditi. A o brzopoteznim biznismenima i političarima nemam šta reći
– ne misliš valjda da su dovoljno svjesni da se pozabave izgradnjom sebe na
taj, suštinski i strateški način?! Zaboravi.
Ljudi koji angažuju agencije i stručnjake su ljudi koji su radili za ono što su
stekli i kad nam se obrate, to je trenutak kad su svjesni da im treba stručnjak
i zašto im treba. Tako da, za ove vajne nemam šta da pričam... Tu nema
'ljeba. I kad ih nasavjetuju da se obrate stručnim licima, slabo to pije vode –
jer oni imaju moć.
-
Da li Prime ima više onih klijenata koji tačno znaju šta hoće i postavljaju posebne
zahteve ili je više onih koji samo žele
kvalitetan i uspešan PR, a sve ostalo prepuštaju kreativnosti ljudi koje
angažuju? Sa kojima je lakše raditi?
Imamo i jednih i drugih. Lako je i
sa jednim i sa drugim, jer oni koji postavljaju posebne zahtjeve imaju svoju
viziju i slijede je. Mi im tu i tamo sugerišemo, ponekad potraje i bude i
napeto, ali u takvim situacijama se postižu najbolji rezultati. Klijenti koji nam
prepuste sve, isto tako jako dobro znaju šta žele od nas i zato smo stalno u
kontaktu i oni su opet posebna priča. Upravo zato što znaju šta žele su nas
angažovali, tako da je podjednako lijepo raditi i za jedne i za druge.
-
Kakvog klijenta nikada
ne bi poželela, a sigurno ste bili u situaciji da neke i odbijete – ako nije
tajna, zbog čega?
Odgovor na oba pitanja je –
neozbiljnog i bezobraznog. I ne mogu se nazvati klijentima. jer oni ne rade ni
sa jednom ozbiljnom kućom. Samo traže ponude u SAD ODMA' varijanti, sa konačnim
rješenjima i što više podataka i kompletnom strategijom. E, to nisu klijenti,
to je neozbiljan i bezobrazan nastup i prestali smo, prije mnogo godina, da se
bavimo takvim zahtjevima. Odbijali smo još neke, ali nije za priču, nije etično.
-
Koji zadatak ti je bio
najteži? Je li bio rešiv?
Svaki je rješiv samo je pitanje
volje i onda vremena i energije kojim će se riješiti. Najteži su zadaci kad klijent misli da tačno zna šta hoće, a to se
stalno pokazuje kao loše rješenje kojim ni on nije zadovoljan. E, to su one
situacije kad treba dodatna snaga, podrška i saradnja tima da se dođe do
najboljeg mogućeg rješenja. Kao što rekoh i u nekom od prethodnih odgovora, te
pobjede, odnosno njihovi rezultati su najslađi.
-
Agenciju koju vodiš
nazivaš rasadnikom ideja - koje i kakve
ideje je najteže provesti u delo i dešava li se da neke od njih odlažete za
neka bolja vremena, bolje okolnosti i možda bolje ljude?
Jeste rasadnik ideja i odavno je
tako nazivamo. Čak se i ne sjećam baš ko je to prvi izgovorio. Ima ideja koje se klijentima ne svide, a mi
poludimo za njima, a ima ideja koje su finansijski zahtjevnije nego što je
klijent u tom trenutku u mogućnosti da priušti. Ponekad nije ni do nas ni do
klijenata nego do nekih trećih faktora, pa sad imamo čitavu jednu riznicu. Dobra
stvar je kad se neke nove stvari dešavaju, a neko se sjeti tih
neiskorištenih...
nastavak sledi sutra
Draga Negoslava, hvala ti što imaš dar da otkriješ dobrog sagovornika i da pravim pitanjima iz njega izvučeš najbolje. Hvala i Dobrili (nema slučajnosti, zar ne? Negoslava i Dobrila - vama i imena govore o tome da ste dve divne i drage žene).
ОдговориИзбришиHvala mnogo Merima. Drago mi je ako ste uživali. Meni je stvarno bilo zadovoljstvo a Negoslava baš umije da postavi prava pitanja :)
ОдговориИзбриши