Olja Ristić- Fejsbuk bonton ili zašto nas izbegavaju ljudi kojima smo do juče bili dragi

Fejsbuk nije samo mesto koje okuplja i povezuje ljude i omogućuje im komunikaciju sa bezmalo svih tačaka na planeti. Ova društvena mreža postala je poligon za masovno reklamiranje ljudi i proizvoda, ideja i stavova, poruka...

Reklama na Feksbuku je, za razliku od one u novinama, na radiju ili televiziji, vrlo suptilna i ponekad je vrlo teško "dijagnostifikovati" je u moru raznoraznih tekstova, video zapisa, fotografija, karikatura...

Koliko je tanka linija između pristojnosti i nepristojnog objavljivanja reklama i samoreklamerskih statusa na svom, a još više na tuđem profilu, na svojoj, a još više na tuđoj stranici ili grupi? Šta je potrebno znati da ne biste zabasali u opasnost da postanete dosadni, nevaspitani, navalentni, nepoželjni- kao vlasnik profila, kao član grupe, kao fan stranice? Kako pomiriti potrebu da ukažete na sebe, svoj proizvod, uslugu koju pružate i pravo svakog vlasnika FB profila da ne bude zatrpan sadržajima koje ne želi, ponudama koje su mu odbojne, predlozima kojih se užasava? I napokon, kako se oglasiti u epp smislu, a pritom izbeći opasnost da vas Fb prijatelji uklone sa spiska prijatelja, da vas izbace iz grupa u koje ste se uključili jer želite da ukažete na sebe, sa stranica koje ste lakovali da bi i vas neko primetio?

Zamolila sam Olju Ristić, analitičara medijskih objava, da odgovori na ova pitanja.




Društvene mreže i reklame koje ne plaćamo

Koliko nam je dozvoljeno?  Merimo li efekte i kontraefekte? 
Ono o čemu govorim su reklame koje se plasiraju ne u odeljku za reklame, već se šire društvenim mrežama, plasiraju po grupama, stranicama koje za to nisu predviđene. Govorim o samopromociji, promociji svog proizvoda, sa otvorenom namerom da se ponudi nešto na mestu koje nije predviđeno za to. Ima li to smisla, iritira li  i da li je uopšte korisno?

Razlika između marketinga i PR

Paralela se može povući upravo u ovom polju. Ukratko, razlika između ove dve srodne ali i različite delatnosti je u tome što marketing direktno prodaje i nudi proizvod, dok PR ima ulogu da gradi imidž i reputaciju pojedinca, brenda, korporacije. O tome postoje brojni tekstovi na internetu za sve one koji nisu poslovno vezani za to i mogu vrlo lako to naučiti. Jedan od linkova:  http://organvlasti.com/zena-danas/posao/razlike-izmedju-marketinga-i-pr-a/
Ne volim da budem opširna pa ću tu razliku prikazati slikama, sa svojim komentarima i tumačenjem, koje vrlo jasno i duhovito prikazuju tu razliku, preuzetih sa linka: http://www.klix.ba/biznis/razlika-izmedju-marketinga-pr-a-oglasavanja-i-brendinga/070528142#2













Slika 1
Prednost : Samouveren neki tip!
Mana: Navalentan, sumnjiv neki tip!












Slika 2
Prednost: Više verujemo kad čujemo od drugih ili od osoba koje smatramo objektivnim
Mana: Postotak poverenja nikad nije stoprocentan













Slika 3
Mane: Agresivno, agresivno, agresivno
Prednost: Možda kod nekog i upali?













Slika 4
Prednost: Ubedili smo ciljnu grupu
Mana: Strasna veza je na pomolu, nadam se da nije moj muž u pitanju! J

Fejsbuk bonton

Smatram važnim da se osvrnem na ovu temu upravo zbog kulture ponašanja na društvenim mrežama. Izuzetno cenim pokušaje svih nas da u teškim vremenima razvijamo svoje zanate, blogove, biznise i da nam FB prijatelji i grupe u tome pomognu. Međutim, to zahteva odnos međusobnog poštovanja kao i u svakom poslu, kao u svakom prijateljstvu. POŠTOVANJE je načelo. Imamo svoje stranice i stranice za reklamiranje i to je u redu, puštamo svoje sličice s merom, ne 1000 puta dnevno, i to je sve ok. 

Ali ne možemo bombardovati  direktnim reklamama grupe koje nisu predviđene za reklamiranje jer time ne poštujemo interesovanja i osećanja zajednice okupljene oko nje.

Mislimo samo na sebe i ne tiču nas se drugi. Gušimo, zatrpavamo sobom i svojim proizvodom bliske ljude kojima smo bili do juče jako dragi. Počinju da nas izbegavaju. Zašto? Prekršili smo Fejsbuk bonton!

PR je teži posao od oglašavanja

Zašto je PR teži posao od oglašavanja? Zato što zahteva ogromna ulaganja u komunikaciju, u kvalitetne odnose sa FB prijateljima, u izgradnju sopstvenog imidža koje se uvek najviše bazira na POVERENJU! Čak iako niste PR stručnjak, kada već ulažete energiju da bez novca proširite posao na društvenim mrežama, e tek tu vam je potrebno zasukati rukave!

Najlakše je pustiti reklamu.

Nasuprot tome - postati prijatelj sa svojim korisnicima, redovno održavati komunikaciju sa njima, interesovati se za njihove potrebe, njihovo stvaralaštvo, oduzima mnogo vremena i ULAGANJE SEBE I U DRUGE! 

Ali vredi! Sve to može pokazati da radite na sebi kao i na svom imidžu OSOBE KOJOJ SE VERUJE, a samim tim će i vaš proizvod postati vredniji. Morate ceniti svoje korisnike da bi trajali i da bi na duže staze vaš brend pravio uspon. Internet ima izoštreno oko javnosti, brzo “provali”  nametljive, agresivne, nezainteresovane za bilo šta sem za “lovu” i slično. Nemojte nasesti na taj štos da je net ogroman. Ma i to je “selo malo”. Kontraefekti su sve češći a mnogi ljudi su se požalili da su morali da “otkače” neke svoje prijatelje ili su se opet ovi na njih ljutili jer ne kupuju njihovu robu ili ih ne reklamiraju dovoljno. Nema zaista potrebe da se tako nešto dešava.

Granica koja se ne sme preći

Jednostavno, ko ne želi da se nađe u grupi  otkačenih “smarača” prijatelja, šta da kažem nego da ulože još, još, još, mnogo više energije. Ništa ne sme ugroziti našu reputaciju ali ni mir naših korisnika ili FB prijatelja koji su nam dali poverenje. Granica koja se ne sme preći je kao i uvek, omiljena fraza “granica dobrog ukusa”. Srećno nam u network gužvi! Ovo je samo jedna od sirena u sred network raskrsnice koju sam pritisla kad je došlo do zakrčenja na kružnom toku! Oprostite mi na tome.


















Нема коментара

Volela bih da razmenimo mišljenja na ovu temu. Hvala.