Dva razloga zbog kojih pišem antireklamu za Domaće proizvode "Petrović"

...ili mala besplatna lekcija o poslovnosti za mladog Petrovića, koji ni kada je očigledno da greši ne ume da spasi stvar makar jednim "izvinite" i savet za naivne kupce koji veruju na reč

Prvi put sam onlajn naručila dva ležaja za tek kupljeni stan, a zbog toga što su bili maksimalno poslovni, proizvođači su dobili pohvalu na ovom blogu i zahvaljujući njoj još podosta narudžbina od vlasnika tek useljavanih stanova u jednom velikom beogradskom naselju.
Posle sam naručila stolice od nekog kruševačkog proizvođača i, kada je već prevoznik otišao, zaključila sam da su oštećene. Proizvođač se pravio lud.

Potom sam, nebrojeno puta, na ovim stranicama i negde drugde još, gde je nekim ljudima zanimljivo da čitaju takve tekstove, pisala o kreativnim i vrednim ljudima, o onome što proizvode, rade, nude, prodaju... sve u želji da ih podržim, preporučim, ali da ujedno i onima koji bi bili kupci  toga što oni rade, približim njihovu ponudu.
Tako je trebalo da bude i ovog puta.
Nažalost, u prilici sam da napišem još jednu antireklamu (ona o vendoksin kapima pročitana je do sada više od 100.000 puta), samo što ovoga puta ona nije sama sebi cilj, već je više, uz upozorenje kupcima da ne kupuju mačka u džaku, lekcija jednom mladom čoveku o poslovnosti, poštovanju kupaca i dogovora sa njim i ... pomalo i iz vaspitanja. 
Pre nedelju dana naručila sam u jednoj niškoj grupi oformljenoj u vreme korone za lakšu komunikaciju između ponuđača i kupaca hrane, suhomesnate proizvode, zavedena predivnim fotografijama primamljivog sadržaja onoga što nudi profil pod nazivom Domaći proizvodi Petrović (da sam dobila samo jedno kratko izvinite, u znak iskupljenja za neispunjavanje dogovora o narudžbini, odnosno polovičnoj isporuci, istovetan tekst bih takođe objavila i ovde i drugde negde još, gde inače objavljujem,  samo što ne bih imenovala drugu stranu).
Tek prilikom primopredaje narudžbine, mladi Petrović me obaveštava o tome da nisu imali dovoljnu količinu pečenice i da su mi umesto kilograma spakovali samo pola kg.
Znam za jadac, ali ne reagujem odmah i ishitreno, kako to obično čini moja ovnovska priroda.
Posle nekoliko sati javljam se s narudžbinom za sledeći put: dva kilograma pečenice, da ne gube vreme samo za ono pola kg.
Odgovor najpre glasi, može tek za dvadesetak dana. Jer, ona se uvek najbrže proda. Na moju primedbu da, kada već znaju da je tako, zašto prihvataju porudžbine i zašto kupce ne obaveste na vreme o tome, dobijam sve samo ne izvinjenje: ukratko, šta ja uopšte ima da primedbujem, kad u narudžbini od 3.5 kg nedostaje samo pola kg. I niko drugi, od desetak kupaca tog dana, nije se bunio, sem mene.
Rekoh već, i pretpostavljala sam da ću dobiti ovakav odgovor (doduše, ne i praćen tolikom količinom drskosti i nevaspitanja).
Posle nimalo prijatne prepiske u kojoj nije bilo ni pomena očigledne činjenice da je u pitanju neposlovnost, saopštavam mladom Petroviću da ću ga, kada već sam nije spreman na to, ja naučiti poslovnosti.Mislio je valjda da će me sprečiti u toj nameri, pa me je blokirao, kako ne bih pisala ništa ni na njegovoj stranici, ni u grupi ispod njegove reklame.

Ovaj tekst je, verujem, jedna od najvažnijih lekcija u njegovom životu. To jest, ukoliko ozbiljno namerava da se bavi privatnim poslom. Bilo kojim privatnim poslom.

Pre mnogo godina na TV sam videla reportažu iz Japana: kamera je snimala kombi u kojem je proizvođač dopremio delove koje proizvodi za fabriku, oko koje je kružio dvadesetak minuta. Imao je tačno vreme isporuke i nije smeo da dođe na kapiju ni minut ranije, ni minut kasnije. I baš zato morao je da stigne ranije i morao je da kruži oko fabrike sve dok ne dođe njegov minut do 12.
Poslovnost nije u tome što ćeš svoju obavezu obaviti posle dogovorenog roka, kao što je kod nas gotovo uvreženo ponašanje, a još manje je da je obaviš unapred. Poslovnost nije u tome što ćeš kupcu, nemaš li ono što je naručio, da uvališ ono što imaš, po principu daj šta daš, nego da ili ispoštuješ dogovoreno u potpunosti ili da ga na vreme obavestiš o tome kako stoje stvari, da mu se izviniš zbog toga i eventualno ponudiš neki novi termin kada ćeš biti u stanju da ispuniš ono što je kupac naručio i ono što si ti prihvatio da isporučiš.
Lepa reč i gvozdena vrata otvara pa je poslovnost, sve i da si totalno zabrljao, da kažeš izvini. A nikako ne da se raspravljaš, ubeđuješ se sa kupcem i zameraš mu na tome što je nezadovoljan.
A nezadovoljna sam, u ovom slučaju, i kvalitetom svega što sam naručila... da sada biram, možda bih, eventualno dakle, naručila samo tu inkriminisanu pečenicu.
Žali bože bačenih tih 2.400 dinara, za duvan čvarke koji su masni toliko da se iz kese u kojoj su spakovani cedi  mast, za polusveža  žilava i na sitne komade iseckana rebra koja svakako nisu dimljena, nego zapečena u rerni i ono ostalo koje mi je bilo muka i da pogledam pa sam ga strpala u kese i smestila u zamrzivač. Neće se baciti, makar će komšijski kučići imati šta da prezalogaje.

A nauk meni, kao i svima vama koji olako ulazite u rabote ove vrste, jeste sledeći: čak i kada nešto naručite, obavezno isporučioca, kada vam najavi isporuku, pitati da li je spakovano sve ono što ste naručili ili, ne daj bože, nešto fali. Jer, po pravilu, ako fali, fali upravo ono što je mamac. Navlakuša. I što svakako nećete dobiti ili bar ne u traženoj količini.

Ujedno da uputim izvinjenje svim korektnim proizvođačima, koji neguju svoj imidž, poštuju svoju reč i ispunjavaju sve ono o čemu su se sa kupcima dogovorili, zbog toga što ću kod nekih kupaca možda poljuljati poverenje u ovakav vid prodaje.  U to ime pozivam takve da svoju ponudu objave u komentarima, a isto tako bih zamolila zadovoljne potrošače da napišu svoja iskustva i preporuče korektne prodavce.
I da, naravno da Petrovićima želim  da nešto nauče iz ove priče. Ukoliko, nravno, žele da opstanu na tržištu koje ovakve rabote ne prašta.

Inače, za sutra sam zakazala isporuku kupina. Sad živa nisam šta me čeka, ali ću vas svakako obavestitri šta sam dobila. 
I taman kad završih tekst, stiže mi poruka da sutra dobijam i naručene borovnice.
Biće veselo, svakako. Makar zbog prijatnog iznenađenja, nadam se.

Нема коментара

Volela bih da razmenimo mišljenja na ovu temu. Hvala.

Follow by Email